Popular Posts

Monday, September 8, 2014

Keluarga Malaysia empat,termasuk remaja, berjuang untuk Isis di Timur Tengah, dari sumber yang mengatakan



Sebuah keluarga empat dipercayai menjadi antara 30 rakyat Malaysia yang berjuang di Timur Tengah bersama Negara Islam Iraq dan Syria (Isis) kuasa-kuasa yang telah mengukir reputasi untuk rawatan kejam musuh dan tebusan mereka.

Sumber berkata empat dipercayai menjadi keluarga Malaysia yang pertama berjuang dalam perang saudara yang berterusan di Syria, dan adalah antara beratus-ratus orang asing yang mendaftar dengan Isis yang telah dikutuk oleh kebanyakan negara Islam termasuk Malaysia.

The Malaysian Insider difahamkan bahawa keluarga terdiri daripada ibu bapa, anak perempuan berusia 18 tahun dan anak lelaki berusia 14 tahun.

"Keluarga ini telah dipengaruhi untuk berjuang bersama 'adik' rakan-rakan mereka dan 'saudara' dalam perang salib suci sedang diperjuangkan di Iraq dan Syria.

"Pihak berkuasa menerima maklumat mengenai aktiviti keluarga pada November tahun lepas berikutan beberapa siri operasi yang dijalankan oleh pihak polis," kata sumber kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur.

Sumber itu berkata, lokasi sebenar keluarga itu kini tidak diketahui walaupun ia telah disahkan bahawa mereka semua masih hidup.

"Kesemua empat ahli keluarga telah membantu Isis dalam peperangan mereka menentang tentera Syria yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad," sumber yang dinyatakan.

Suami dan anak berjuang dengan pelampau manakala isteri dipercayai menjadi tukang masak untuk pejuang Isis.

Ia masih belum ditentukan apakah peranan anak perempuan yang berusia 18 tahun.

"Anak perempuan yang digunakan untuk mengajar bahasa Inggeris di sebuah sekolah yang ditubuhkan tahun lepas untuk kanak-kanak daripada pelampau Islam di Malaysia.

"Sekolah ini terletak di salah satu negeri-negeri utara Malaysia," sumber mendedahkan.

The Malaysian Insider sebelum ini telah melaporkan bahawa wanita Malaysia dipercayai telah mengembara ke Timur Tengah untuk menawarkan Jihad al-Nikah atau jihad seksual.

Jihad al-Nikah merujuk kepada satu konsep yang kontroversi di mana wanita Sunni didakwa menawarkan diri mereka dalam peranan keselesaan seksual kepada pejuang bagi penubuhan pemerintahan Islam.

Konsep ini berasal dari fatwa Wahabi sekitar 2013 yang menyeru penyokong wanita Sunni untuk tampil ke hadapan untuk jihad seks dan meningkatkan semangat pejuang berjuang menentang rejim al-Assad di Syria.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi juga berkata kementeriannya sedang bekerjasama dengan agensi-agensi perisikan dan Interpol untuk memantau rakyat Malaysia ke negara-negara melalui transit ke Iraq dan Syria.

Beliau memberitahu New Straits Times bahawa polis sedang menyiasat dakwaan bahawa wanita Malaysia yang terlibat dalam jihad seksual di Timur Tengah.

"Putrajaya tidak membenarkan atau menyokong tindakan Isis dan tidak juga Malaysia sebagai hub untuk keganasan dan kegiatan militan," Zahid dipetik oleh akhbar New Straits Times.

Antara Januari dan Jun tahun ini, polis menahan beberapa orang yang dipercayai terlibat dalam aktiviti keganasan.

Mereka yang ditahan termasuk ahli Rela dan seorang pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia, kedua-duanya ditahan oleh Cawangan Khas.

Polis turut merampas senapang buatan sendiri dan 433 peluru hidup daripada seorang lelaki yang Rela.

Pihak berkuasa percaya anggota Rela yang dibantu kumpulan militan yang menjalani latihan pertempuran di Gunung Ara Para, Kampung Nyior Ketior, Perak, pada bulan Disember tahun lepas.

Isis mengisytiharkan dirinya sebagai "khalifah" pada lewat Jun dan telah ditambah petak Iraq utara ke wilayah itu telah diadakan di timur Syria.

Langkah itu telah mendorong kempen Amerika Syarikat menyokong serangan udara tentera Kurdish Iraq dan serantau berjuang Isis di utara negara.

Militan Isis telah terus terang mengutuk apabila salah seorang daripada mereka dipenggal AS wartawan James Foley. Pembunuh itu berkata kematian Foley adalah sebagai membalas dendam untuk US serangan udara pada pejuang di Iraq.

0 comments:

Post a Comment

'Live' Nasa TV Space Station

Matadajjal. Powered by Blogger.