Popular Posts

Wednesday, November 26, 2014

Terdedah: ubat-ubatan seks haram di Singapura yang boleh membunuh anda





Sekurang-kurangnya 11 orang terbunuh dan lebih 300 mengalami reaksi buruk selepas mengambil ubat-ubatan seks haram sejak enam tahun yang lalu.

Pihak Berkuasa Sains Kesihatan (HSA) berkata "kesan sampingan" termasuk tahap gula dalam darah rendah dalam tahap bahaya dan luput dalam keadaan koma.

Yang tertua mendarat di hospital adalah berusia 97 tahun yang memperoleh empat tablet merah jambu dari rakan "untuk keseronokan dengan wanita". Dia telah mengambil pil di makan tengah hari dan didapati tidak sedarkan diri oleh anaknya.

Profesor Madya Chan Cheng Leng, Timbalan Pengarah kumpulan HSA terhadap Produk Kesihatan Peraturan, berkata: "Dia bernasib baik untuk terus hidup kerana dia mempunyai tahap rendah mengancam nyawa gula dalam darah."

Lelaki yang membeli ubat seks dari penjaja jalanan atau talian meletakkan diri mereka dengan cara bahaya, tambah beliau. "Anda tidak pernah benar-benar tahu apa pil yang mengandungi. Pengeluar dadah haram adalah tidak bertanggungjawab."

Kebanyakan kematian berlaku pada tahun 2008 dan kematian terakhir adalah pada tahun 2009. Tetapi orang-orang masih mendarat di hospital dengan kesan sampingan terhadap ubat-ubatan haram.

Dadah ini, sering dibuat dalam keadaan miskin tanpa kawalan kualiti, mungkin mengandungi terlalu sedikit bahan aktif, menjadikan mereka tidak berkesan. Terlalu banyak, dan mereka boleh menjadi berbahaya. Ada juga yang mengandungi bahan-bahan berbahaya atau diharamkan.

Ambil sebagai contoh Ji Yin Yu Gen dan Max Man Ultimate. Kedua-dua ubat didapati mempunyai Sibutramine, yang diharamkan kerana ia boleh meningkatkan risiko serangan jantung dan strok.

Dr Daphne Gardner, seorang perunding di jabatan endokrinologi Hospital Besar Singapura, pengarang bersama kajian terhadap 150 pesakit yang dimasukkan ke hospital pada tahun 2008. Semua tetapi satu lelaki.

Mereka mengalami paras gula darah rendah dalam tahap bahaya, yang jarang berlaku pada pesakit tanpa diabetes.

Sebilangan besar mengakui bahawa mereka telah menggunakan ubat-ubatan seks haram, seperti Power 1 Walnut, Santi Bovine Penis mendirikan Kapsul dan Zhong Hua Niu Bian, untuk merawat mati pucuk atau mati pucuk.

Ubat yang terkandung glibenclamide, yang digunakan untuk merawat kencing manis, dan beberapa yang terkandung jumlah berbahaya bahannya.

Tujuh lelaki jatuh ke dalam keadaan koma dan seterusnya meninggal dunia empat. Beberapa dibiarkan lumpuh dan memerlukan penjagaan jangka panjang, kata Dr Gardner.

"Percubaan untuk mengesan ubat-ubatan ini untuk sumber pengeluaran asal tidak menghasilkan buah-buahan, kerana pembungkusan dadah yang terkandung nama-nama rekaan kilang di luar negara," tambah beliau.

Sesetengah lelaki terus mengambil pil seks walaupun meragukan selepas mereka jatuh sakit.

pada 49-tahun-lama dimasukkan ke hospital tiga kali. Beliau didapati tidak sedarkan diri yang pertama dua kali, tetapi itu tidak menghalangnya daripada mengambil pil lagi.

Walaupun mati pucuk biasanya dikaitkan dengan lelaki yang lebih tua, doktor berkata lelaki muda juga mengambil ubat seks untuk meningkatkan prestasi mereka.

Satu perempat daripada mereka yang mempunyai reaksi buruk adalah di bawah 39 tahun. Yang paling muda adalah berusia 18 tahun yang darahnya gula tahap menjunam dan beliau mengalami sawan. Beliau dimasukkan ke hospital selama tiga hari.

Dr Tan Kok Kuan, seorang doktor di klinik swasta, katanya mempunyai pesakit semuda 18 tahun yang membeli ubat seks haram sebelum melawat pelacur di Geylang.

Beliau berkata pil Viagra kos kira-kira $ 20 di sebuah klinik. Mengetuk-off versi boleh didapati di Geylang untuk $ 2.50 atau malah lebih murah.

Tetapi ia bukan sahaja harga yang menarik lelaki untuk penjaja jalanan. Dr Tan berkata: "Anda tidak perlu rasa malu untuk memberitahu doktor anda bahawa anda mempunyai disfungsi erektil Saya tidak fikir orang-orang ini memikirkan bahaya.."

MENGENAI 'SENARAI HITAM'

Pihak Berkuasa Sains Kesihatan (HSA) telah menemui lebih daripada 200 jenis ubat-ubatan seks haram terdapat di pasaran gelap. Ini adalah sebahagian daripada mereka:

- Afrika Black Ant

- Black Ant King

- Chong Cao Lu Bian Wan 9g

- Huang Wei Lu Rong 0.5g Kapsul

- Jin Wei Ge Jenama Lang Shen Yi Hao 800mg Tablet

- Jin Mao Shi Wang 1500mg Tablet

- Kang Li Jenama Zhong Hua Niu Bian 1500mg Kapsul

- Kang Li Jenama Le Produit Fin De Aphrodisiaque 2500mg Kapsul

- Li Long Jenama Mei Guo Mo Bang 2500mg Kapsul

- Miramax Santi Scalper Zakar Ereksi 0.3g Kapsul

- Tian Long Jenama Di Wu Zhuang Dai Gen Jing Hua Su Sheng Jing Jiao Nang 2000mg

- Wei Ge 99 Kapsul 2800mg

- Kotak Qiang Jin Wei Ge Wang Chong Cao Jing Bu Wan De Guo Jing Gang Hei

- Sheng Jing Pian Vimax 500mg

- Wei Ge Wang VigRX

0 comments:

Post a Comment

'Live' Nasa TV Space Station

Matadajjal. Powered by Blogger.