Popular Posts

Saturday, August 23, 2014

Isis Ancaman dengan Kuil Buddha Purba Meletakkan polis Indonesia berjaga-jaga





Polis Indonesia adalah pada pengganas amaran berikut ancaman yang dibuat oleh pelampau Islam kumpulan Isis (kini dikenali sebagai 'Negara Islam') untuk menyerang Kuil Borobudur tapak warisan budaya.

pegawai Keselamatan telah diperketatkan di sekitar Tapak Warisan Dunia Unesco di Magelang, Jawa Tengah, selepas Negara Islam mencatatkan ancaman di Facebook pada Jumaat lepas.

"Insya-Allah, (Borobudur) akan dirobohkan oleh mujahidin khalifah Islam," kenyataan itu.



Kenyataan itu juga memetik satu artikel dari sebuah laman web di mana radikal ulama Hartono Ahmad Jaiz mengutuk beberapa projek pembinaan patung di seluruh Indonesia sebagai tidak Islamik.

Pusat Polis Java adalah mengeruk data internet petunjuk mungkin tentang serangan pengganas berpotensi.

Jurucakap polis kebangsaan Ronny F Sompie kepada The Jakarta Post: "Ketua polis Jawa Tengah telah mengarahkan siasatan ke dalam ancaman, dan kami mengharapkan kerjasama daripada anggota keselamatan kuil dan Tentera Indonesia, untuk melindungi kuil dari mana-mana kerosakan."

Keselamatan Kuil meningkat

Mejar Jeneral Sunindyo, komander Tentera Perintah Diponegoro, menambah bahawa beliau bersiap sedia untuk meningkatkan keselamatan di sekitar kuil.

Marsis Sutopo, ketua Agensi Pemuliharaan Borobudur, kata badan telah meningkatkan bilangan anggota keselamatan di dalam dan sekitar kuil.

"Kami telah meningkatkan bilangan pegawai keselamatan dan berkerjasama dengan PT Taman Wisata Candi Borobudur (yang menguruskan aktiviti pelancongan di kuil) dan polis tempatan," katanya.

Kuil Borobudur dibina pada abad kesembilan dan dianggap sebagai salah satu monumen Buddha terbesar dan terhebat di dunia.

Pada tahun 1985, relik itu disasarkan oleh pelampau, yang meletupkan bom di tapak, merosakkan sembilan stupa: monumen peringatan yang takut rumah peninggalan yang berkaitan dengan Buddha atau tokoh-tokoh agama lain.

Bulan Ogos yang lalu, pegawai keselamatan diperketatkan di sekitar Candi Borobudur selepas Buddha kuil Ekayana Graha Vihara dibom di Jakarta.

0 comments:

Post a Comment

'Live' Nasa TV Space Station

Matadajjal. Powered by Blogger.