Popular Posts

Saturday, August 16, 2014

Wabak Ebola boleh mengambil masa enam bulan untuk mengawal, berkata MSF




Wabak Ebola yang bergerak lebih cepat daripada pihak berkuasa boleh mengendalikan dan boleh mengambil masa enam bulan untuk membawa di bawah kawalan, MSF amal perubatan hari ini.

Amaran itu datang sehari selepas Pertubuhan Kesihatan Sedunia berkata skala wabak ini telah jauh dipandang ringan dan bahawa "langkah-langkah luar biasa" diperlukan untuk membendung penyakit pembunuh.


Angka-angka baru yang dikeluarkan oleh agensi kesihatan PBB menunjukkan angka kematian daripada wabak yang paling teruk Ebola dalam empat dekad telah meningkat kepada 1,145 dalam tempoh empat menderita Afrika Barat negara - Guinea, Liberia, Nigeria dan Sierra Leone.

"Ia semakin merosot lebih cepat, dan bergerak lebih cepat, daripada kita boleh menjawab," Joanne Liu, ketua doktor tanpa sempadan, yang dikenali dengan akronim MSF Perancis itu, memberitahu pemberita di Geneva.

Beliau menambah bahawa ia boleh mengambil masa enam bulan untuk mendapat kelebihan.

"Ia seperti perang," katanya sehari selepas pulang dari rantau ini. "Saya tidak fikir kita perlu memberi fokus kepada nombor. Untuk benar-benar mendapatkan cek realiti, kita tidak bercakap dari segi minggu, tetapi bulan" untuk mengawal wabak ini. "

Elhadj Sebagai Sy, ketua baru Persekutuan Antarabangsa Palang Merah dan Bulan Sabit Merah, dicat gambar sama suram, bercakap tentang satu "faktor ketakutan" di negara-negara yang terjejas yang menghalang bantuan perubatan.

Juga baru-baru ini pulang dari rantau ini, Sebagai Sy berkata beliau bersetuju dengan enam bulan garis masa MSF untuk membawa wabak itu di bawah kawalan.

WHO berkata Khamis ia menyelaraskan "yang bersisik besar daripada tindak balas antarabangsa" kepada wabak ini.

"Kakitangan di tapak wabak melihat bukti bahawa bilangan kes yang dilaporkan dan kematian jauh memandang rendah magnitud wabak itu," katanya.

Terdapat tanda-tanda juga bahawa negara yang terjejas telah meningkatkan usaha mereka untuk mengawal virus itu.

Presiden Sierra Leone Ernest Koroma mengumumkan rancangan pada hari Jumaat untuk pembinaan beberapa lagi pusat-pusat rawatan Ebola, manakala menggesa masyarakat antarabangsa untuk "bertindak segera" dalam memerangi Ebola.

Empat pusat baru akan dibina oleh Palang Merah dan MSF, katanya.

- Ubat Eksperimen -

Wabak meletus di zon hutan neutral sempadan Guinea, Sierra Leone dan Liberia awal tahun ini, dan kemudian merebak ke Nigeria.

Liu berkata walaupun Guinea adalah pusat awal penyakit ini, kadar di sana telah menjadi perlahan, dengan kebimbangan kini tertumpu kepada negara-negara lain.

"Jika kita tidak menstabilkan Liberia, kita tidak akan menstabilkan rantau ini," katanya.

Hari-hari terakhir mangsa Ebola boleh menjadi suram, dicirikan oleh kesakitan menyeksakan otot, muntah, cirit-birit dan pendarahan bencana digambarkan sebagai "berdarah keluar" sebagai organ-organ penting rosak.

Ada ubat atau vaksin kini berkesan bagi Ebola, dengan WHO membenarkan penggunaan rawatan sebahagian besarnya belum dicuba dalam usaha untuk memerangi penyakit ini.

Negara-negara yang teruk terjejas sedang menunggu konsainan sehingga 1,000 dos ubat ZMapp hampir tidak diuji dari Amerika Syarikat, yang telah menimbulkan harapan menyelamatkan beratus-ratus.

Kanada berkata antara 800 dan 1,000 dos vaksin yang dipanggil VSV-EBOV, yang menunjukkan potensi dalam penyelidikan haiwan tetapi tidak pernah diuji ke atas manusia, juga akan diedarkan melalui WHO.

Tetapi Liu MSF memberi amaran terhadap tumpuan kepada ubat-ubatan.

"Dalam jangka pendek, mereka tidak akan membantu yang banyak, kerana kita tidak mempunyai banyak ubat-ubatan yang ada. Kita perlu mendapatkan satu realiti cek tentang Wabak Ebola boleh mengambil masa enam bulan untuk mengawal, berkata MSF



bagaimana ini boleh memberi kesan lengkung wabak ini," katanya.

Ketua pegawai perubatan Sierra Leone Brima Kargbo minggu ini bercakap mengenai risiko yang dihadapi oleh pekerja-pekerja kesihatan memerangi wabak ini, yang telah membunuh 32 jururawat sejak Mei dan juga seorang doktor terkemuka.

"Kami masih mempunyai untuk memecahkan rangkaian penghantaran untuk mengasingkan yang dijangkiti daripada dijangkiti," kata Kargbo.

- Tol Ekonomi -

Kos menangani virus ini juga mengancam untuk mengambil tol yang teruk pada ekonomi sudah miskin negara-negara Afrika Barat dilanda wabak ini.

Di Nigeria, khususnya, wabak yang lebih serius boleh mengganggu teruk industri minyak dan gas jika syarikat-syarikat antarabangsa terpaksa memindahkan kakitangan dan menutup operasi, agensi penarafan Moody memberi amaran.

Pekerja seks Nigeria juga melaporkan syak wasangka daripada pelanggan, dengan perniagaan turun dengan drastik. Seorang wanita di Lagos yang memberikan namanya sebagai Bright memberitahu AFP bahawa Ebola adalah "lebih teruk daripada HIV / AIDS. Anda boleh mencegah HIV dengan menggunakan kondom tetapi anda tidak boleh melakukan perkara yang sama dengan Ebola."

Di rantau ini, sekatan perjalanan zalim telah dikenakan dan beberapa syarikat penerbangan telah membatalkan penerbangan masuk dan keluar dari Afrika Barat.

Guinea, di mana sekurang-kurangnya 380 orang terbunuh, menjadi negara terbaru untuk mengisytiharkan kecemasan kesihatan, pesanan kawalan ketat di pintu sempadan dan larangan ke atas badan-badan yang bergerak dari satu bandar yang lain.

Sebagai negara di seluruh dunia meningkatkan langkah untuk membendung penyakit ini, Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa berkata atlet dari negara-negara yang dilanda Ebola telah dihalang daripada bertanding dalam acara renang dan sukan tempur pada perasmian Sukan Olimpik Belia di China pada hari Sabtu.

0 comments:

Post a Comment

'Live' Nasa TV Space Station

Matadajjal. Powered by Blogger.