Popular Posts

Tuesday, August 5, 2014

Superstorm solar bencana akan memukul bumi, saintis berkata


Apabila ia datang kepada ribut solar ganas menghempas ke dalam Bumi - ia bukan persoalan jika tetapi apabila, memberi amaran satu kajian baru diterbitkan bulan ini dalam jurnal Fizik Dunia. Apa yang menjadikannya lebih membimbangkan adalah bahawa penyelidikan terkini menunjukkan bahawa kita mungkin terlewat untuk pukulan dahsyat dari matahari. Hanya dua tahun lalu, pada 23 Julai 2012, kami mempunyai missi berhampiran dari dua awan gergasi zarah yang matahari telah belched keluar ke arah kami.


Anggaran adalah bahawa jika ribut ini akan melanda bumi, ia akan menjadi acara solar yang paling berkuasa dalam 150 tahun. Nasib baik kita,telah menyeberangi orbit planet kita seminggu terlambat dan daripada bahaya. Jika ini buih besar plasma dan magnet bidang, dipanggil korona Mass ejections, cukup besar, mereka benar-benar dapat membelah bidang perlindungan bumi magnet.





 Apabila ini berlaku, gelombang luruan elektrik akan letupan melalui talian penghantaran, menbakar bumi dan mencetuskan kebakaran yang meluas. Ribut solar terbesar di rekod adalah acara Carrington pada tahun 1859. Itulah apabila matahari melepaskan ribut raksasa yang melanda bumi, membebaskan tenaga bersamaan dengan 10 bilion bom Hiroshima. Ia kesan merosakan pada minimum yang besar kerana kita hanya mempunyai wayar telegraf pada masa itu solar tidak pernah berlaku kerana, kajian bintang dalam Bima Sakti menggunakan Kepler teleskop pemburu exoplanet NASA telah menunjukkan bahawa bintang saturn-seperti mempunyai keupayaan menjana super ribut ribu berkali lebih kuat daripada ia bukanlah perkara baru. Mereka telah menembak permukaan Matahari sepanjang sejarah manusia, namun mereka tidak pernah memegang potensi untuk menjadi begitu merosakkan tamadun sebanyak mana yang mereka lakukan hari ini.




 Hanya dalam abad yang lalu masyarakat kita telah dengan cepat menjadi teknologi bergantung pada perubahan drastik yang bermakna kita bergantung sepenuhnya pada elektronik dan satelit ruang untuk perniagaan setiap hari. "Jika kita kehilangan infrastruktur ini esok, apa yang akan berlaku?

 Ia adalah satu pemikiran yang menakutkan, tetapi ancaman itu sangat nyata, "jelas penulis kajian baru, Ashey Dale, seorang saintis solar dari University of Bristol dalam temu bual dengan Yahoo Canada News. Kita semua kini dipasang dengan telefon pintar, alat, dan internet. Walaupun alat-alat ini tidak mempunyai risiko, rangkaian bahawa mereka dipasangkan ke dalam terdedah, kata Dale, yang merupakan seorang ahli Solarmax, sebuah pasukan petugas antarabangsa yang mengenal pasti risiko daripada ribut solar dan kajian cara untuk mengurangkan kesannya. Yang berpotensi untuk grid kuasa keseluruhan turun ke bawah untuk sebulan atau lebih, peranti mudah alih kita akan kehabisan elektrik dengan cepat tanpa keupayaan untuk mengecas. Dan sedang mereka akan bertahan letupan solar awal, tidak akan ada internet sambungan

"Bukan sahaja akan telefon tidak mempunyai 4G mereka, tetapi stesen pangkalan telekom mungkin akan rosak - jadi akan menjadi sedikit peluang menyambung telefon panggilan," kata Dale. "Dengan satelit untuk TV pintar mungkin musnah, ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk membina semula infrastruktur jika ia berpernah." Tidak syak lagi ada pasti akan membunuh seluruh bencana teknologi di sini atas alasan untuk menjaga kita sibuk, tetapi kerosakan yang paling mahal mungklaku ini akan berlaku juga di angkasa. "Dengan kira-kira 1,000 operasi satelit di orbit, setiap satu menelan kos purata kira-kira $ 100 juta, ia boleh mengambil perintah satu dekad untuk pulih infrastruktur ruang dan aplikasi yang berkaitan banyak turun di sini," Kata Dale memberi amaran.

"Saya tidak hanya bercakap mengenai TV satelit dan GPS di dalam kereta anda, tetapi beratus-ratus aplikasi lain yang berkaitan dengan pengangkutan, logistik, kewangan, pertanian, pertahanan, ramalan cuaca, kewangan dan perkhidmatan korporat, tadbir urus dan penjagaan kesihatan." Pada ketika ini, tidak ada negara atau industri bersedia bagi apa-apa kecemasan pada alam kosmik. Kedua-dua negara Amerika Utara dan Eropah adalah lebih mudah kesannya.

 Sementara itu negara-negara seperti China dan India, dengan infrastruktur kuasa besar lebih latitud selatan mungkin terlepas yang paling teruk dari superstorm solar. "Acara utama solar pasti mempunyai potensi untuk secara radikal mengubah peta geopolitik," kata Dale. Sejauh mana kita bersedia daripada terkena ribut solar superstorm ini seterusnya? Pete Riley, seorang saintis heliophysics kanan di NASA dan Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat, nama-nama tokoh yg menerangkan: terdapat 12 per cent peluang ia akan berlaku dalam dekad yang akan datang.

0 comments:

Post a Comment

'Live' Nasa TV Space Station

Matadajjal. Powered by Blogger.