Popular Posts

Sunday, August 3, 2014

Pekerja kilang berjalan ke Singapura selepas kadar tol baru menendang naik





Bas berhenti-henti mengangkut pekerja kilang dari Johor Baru enggan meneruskan perjalanan ke Singapura pagi ini berikutan kenaikan tol di Tambak, yang berkuat kuasa hari ini, The Star melaporkan.

Puluhan pekerja kilang Malaysia yang datang ke Singapura terpaksa berjalan menyeberangi Tambak selepas bas kilang enggan untuk menyeberangi pusat pemeriksaan.


Lembaga Lebuhraya Malaysia mendahului dengan kenaikan tol 400% di Tambak walaupun kritikan daripada orang ramai dan ahli parlimen dari Johor kedua-dua belah jurang politik sebagai tidak adil dan membebankan mereka yang bekerja di Singapura.

Dengan kenaikan itu, seorang pemandu yang digunakan untuk membayar RM2.90 satu cara sekarang akan membayar RM16.50 manakala bas yang digunakan untuk membayar RM2.30 terpaksa membayar RM13.30 di bawah kadar baru.

Teksi perlu membayar sebanyak RM8.20, meningkat daripada RM1.40 sebelumnya.

Tol untuk Kelas Dua kenderaan akan naik dari RM4.50 kepada RM24.90 manakala Kelas Tiga kenderaan akan terpaksa membelanjakan RM33.30 kedua-dua cara, meningkat daripada RM6.10 sebelumnya.

Kadar tol yang disemak semula di Bangunan Sultan Iskandar Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) di Johor Baru ini datang selepas rancangan Putrajaya untuk memperkenalkan permit masuk bagi kenderaan (VEP) Bayaran untuk semua kenderaan asing yang memasuki Johor.

Semalam, Menteri Besar Johor, Datuk Seri Khaled Nordin, menggunakan Twitter beliau mengendalikankhalednordin, telah menulis sebarang tweet "Johor akan mengadakan perbincangan dengan syarikat-syarikat bas untuk menyediakan perkhidmatan ekspres bagi penduduk tempatan yang bekerja di Singapura".

Ahli parlimen Umno Datuk Nur Jazlan Mohamed adalah antara orang-orang yang mengkritik kenaikan tol, dan dipanggil untuk itu ditangguhkan sementara menunggu analisis lanjut.

"Saya tidak faham rasional kenaikan tol yang jelas akan membebankan rakyat di Johor yang bekerja di Singapura, apabila mereka masih perlu melalui kesesakan lalu lintas setiap hari," kata Nur Jazlan berkata.

Pengerusi Jawatankuasa Kira menambah bahawa rasional bahawa kenaikan tol yang diperlukan untuk menanggung kos Penyuraian Timur (EDL) tidak masuk akal.

"EDL adalah projek penswastaan ​​yang sepatutnya memberi manfaat kepada orang ramai dan tidak dikenakan tol yang lebih tinggi," katanya.

MP Kluang Liew Chin Tong juga berkata kadar baru adalah satu tamparan berat kepada rakyat Malaysia yang berulang-alik setiap hari ke negara itu untuk bekerja dan yang banyak boleh memilih untuk menggunakan motosikal sebagai pilihan, yang akan membawa kepada kemalangan jalan raya yang lebih dan kematian.

"Semua kesusahan ini dikenakan kerana kroni perlu dibayar bagi lebuh raya dan projek-projek lain yang mereka dibina.

0 comments:

Post a Comment

'Live' Nasa TV Space Station

Matadajjal. Powered by Blogger.